Kundservice dygnet runt med ett supportforum

För att kunna vara ett ledande företag i branschen är det viktigt att företaget kan assistera sina kunder när det passar dem. Det är dock inte alltid så lätt att ha anställda som jobbar dygnet runt, men det finns som tur är lösningar för hur företaget kan vara där för sina kunder, oavsett tid på dygnet.

Oavsett om företaget har fysisk butik eller enbart finns digitalt är det bra att ha kundtjänst på nätet. Sveriges Radio skriver bland annat att nio av tio svenskar surfar på nätet varje dag. Finns företaget att kontakta online öppnar det alltså möjligheten för fler kunder att ta kontakt.

Hur svenskar föredrar kundtjänsten

Det sägs ibland att vi svenskar inte är lika öppna för kontakt jämfört med andra, och det kanske stämmer, åtminstone när det gäller kundtjänst. En studie utförd 2019 visar att svenskar föredrar moderna kontaktlösningar över telefonsamtal, men vi föredrar att kontakten sker via mobilen. Självhjälp i mobilen hittar vi lättast via forum, och du kan hitta lösningar för ett forum här.

Moderna verktyg

Att kontakta företag över telefon eller e-post känns passé. Numera finns det verktyg som hjälper oss med förbindelsen mellan kund och företag. Exempel på sådana medel är livechatt, chatbotar, hjälpcenter, forum och sociala medier.